Základní informace
Parametry provozovaných balónů OK-6633 a OK-1133
Horkovzdušný balón typu BB60Z, poznávací značky OK-6633, vyrobený v roce 2019 brněnskou firmou Balóny Kubíček spol. s r.o., patří svým objemem 6000 metrů krychlových, výškou 28 metrů i maximální vzletovou hmotností 1940 kilogramů k patnácti největším balónům provozovaným v České republice a zároveň je největším balónem v Královéhradeckém a Pardubickém kraji. Jako palivo pro jeho dva hořáky o celkovém výkonu 7,6 MW slouží kapalný propan, uskladněný ve čtyřech 60-litrových tlakových lahvích, kdy se ho za jeden let spotřebuje okolo 170 litrů. Koš balónu je určen pro 8 – 9 pasažérů a pilota, z vnitřní strany je celý čalouněný a kromě dveří pro komfortní vstup je vybaven též nejmodernější navigační a spojovací technikou (GPS Garmin, vario Baräuniger, radiostanice ICOM). Vedle běžných vyhlídkových letů je balón přizpůsoben i k provozu jako kotvený balón s možností vyvážení pasažérů do výše až 35 metrů, dále jako prostředek pro výsadek parašutistů a reklamní či fotografické lety. Druhý menší balón typu BB37Z, poznávací značky OK-1133, o objemu 3700 metrů krychlových je určen hlavně pro privátní lety se 2 - 5 pasažéry a po technické stránce je s balónem OK-6633 téměř totožný.
Ovládání balónu a bezpečnost letu
V horizontální rovině je možné balón řídit jen velmi obtížně, neboť jeho pohyb závisí pouze na aktuální síle a směru větru. To je možné částečně ovlivnit změnou teploty vzduchu v obalu balónu, čímž se změní výška letu a tím často i jeho směr a rychlost. Přestože je obtížné balón řídit konkrétním směrem, patří balónový let (za dodržení všech předpisů a doporučení) k nejbezpečnějším druhům letecké dopravy vůbec. To samozřejmě platí pouze za předpokladu příznivého počasí. V případě jakýchkoliv pochybností o aktuální meteorologické situaci je pilot oprávněn s konečnou platností změnit místo startu, odložit odlet či let na poslední chvíli zcela zrušit.
Meteorologické podmínky a možné termíny letu
Letová sezóna probíhá od května do října, v ostatních měsících vypisujeme z důvodu méně vhodného počasí lety jen výjimečně. Start balónu je vždy naplánován tak, aby ráno přistával nejpozději tři hodiny po východu slunce nebo večer odlétal přibližně dvě hodiny před západem slunce. Přes den balóny nelétají, neboť v atmosféře vzni-kají vlivem slunečního záření stoupavé proudy teplého vzduchu (termika), v nichž je balónový let nepřípustný. Před východem a po západu slunce balónem létat nelze. Dalším omezením je počasí, kdy balón může letět do maximální teploty vzduchu 30° C a rychlost větru při zemi by neměla překročit 5 m/s. Let balónem je vyloučen i za úplného bezvětří, bouřek, větrných poryvů, mlhy a dešťových či sněhových srážek.
Délka a průběh letu
Standardní vyhlídkový let trvá obvykle 60 – 80 minut, kdy lze v závislosti na rychlosti větru doletět až do vzdá-lenosti 20 kilometrů. K výše uvedené době letu je nutné připočítat ještě cca 40 minut pro předletovou přípravu pilota (meteo, navigace, NOTAM, atd.), přípravu balónu k odletu (zkompletování obalu s košem a jeho naplnění studeným vzduchem, který je následné pomocí hořáků zahřátý na 80 – 120° C) a na nástup do koše. Celková délka akce včetně přípravy, vlastního letu a sbalení balónu po přistání, tradičního obřadu povyšování balonář-ských prvoletců, přípitku šampaňským a návratu do místa startu tak činí 3,5 - 4 hodiny.
Místa startu a přistání
Naše základna je v Hradci Králové, odkud také nejčastěji létáme. V případě speciálního požadavku je možné startovat téměř odkudkoliv, kde je k dispozici rovné závětrné místo o minimální ploše 40 x 40 m a bez vysokých překážek v okolí. Vhodné je například i větší parkoviště, fotbalové hřiště nebo posekaná louka. Výška letu ve volném terénu se většinou pohybuje od 150 m do jednoho kilometru, nad městy je povoleno létat ve výšce nejméně 300 m (kromě startu a přistání).
Při startech z Hradce Králové a jeho okolí lze doletět například až k Hrádku u Nechanic, Kunětické hoře, Kuksu nebo k vodní nádrži Rozkoš u České Skalice. Mezi naše oblíbené destinace patří též podhůří Orlických hor s přehradou Pastviny a zříceninami hradů Potštejn a Litice či Adršpašsko-teplické skály a Broumovské stěny nedaleko Náchoda. Opomenout nelze ani lety v Českém ráji, jehož ojedinělá krajina láká nejen svými přírodními krásami, ale i kouzlem a romantikou četných historických památek (Trosky, Hrubá Skála, Humprecht, Kost).
Přesné místo přistání není nikdy předem známé a volí se dle momentální situace vždy až během letu. Nejvhod-nější je opět závětrná louka nebo sklizené pole bez elektrického vedení v blízkém okolí.